Ontwerp en ontwikkeling website: de stappen en prijzen

Het ontwerp van een website is één stuk, de ontwikkeling is een ander en de oplevering van een degelijke website in z’n geheel is nog iets anders. De vraag van “wat kost een website” en het antwoord “dat hangt af van … ” proberen ik in dit artikel te illustreren!

Om het eenvoudig te maken ga alle punten vergelijken met het bouwen van een huis. Vanaf het eerste gesprek met de architect tot de oplevering …

Stap 1: de audit (het gesprek)

Webdesign stap 1: de audit

Tijdens deze stap gaan we eigenlijk (meestal ter plaatse bij de klant) gaan luisteren wat de klant exact wenst. Meestal kunnen we tijdens dit gesprek al uitmaken over welk type website we spreken, wat de belangrijkste functionaliteiten en inhoud zal zijn, voor welk doelpubliek enz…

Vergelijk het met uw eerste gesprek met de architect …

Tijdens dit eerste gesprek proberen we ook het visueel aspect te schetsen, de wensen, huisstijl, huiskleuren en logo. Het is ook belangrijk dat we weten wie de inhoud zal aanleveren (teksten, vertalingen, foto’s) en in welke talen deze website dient te worden opgemaakt. In vele gevallen kunnen we dan al een richtprijs opzetten van het geheel project.

Op dit moment zal de architect beginnen vragen stellen over grootte, materialen, aantal kamers, hoeveel badkamers, dressingroom, groot dak, kurk vloer? enzoverder …

De belangrijkste voorbereidende vragen voor deze stap:
[check_list]

  • Wenst u de website eigenhandig te onderhouden (dus een CMS systeem erbij?)
  • In hoeveel talen wenst u uw website?
  • Hebt u de inhoud van uw website voorhanden? dienen wij een copywriter aan te spreken?
  • Zijn alle teksten in alle talen voorhanden? Of dienen wij een vertaalbureau in te schakelen?
  • Wenst u ook volledige Social media integratie (facebook, twitter, linkedIn, …)
  • Hebt u reeds een idee over kleuren, stijl, opmaak
  • Kunnen we meteen al de structuur bepalen (welke pagina’s, functionaliteiten, …)
  • Spreken we over integratie van e-mail marketing?
  • Wat is de doelgroep van uw website?
  • Wat voor website denk je nodig te hebben (

[/check_list]

Stap 2: de analyse en prijszetting

stap2-analyse

Nu kunnen wij starten met de analyse van het project, we zetten alles op een rijtje, maken een flowchart, bekijken de functionaliteiten en alle verwachte onderdelen van het project. Hier bepalen we ook de planning en de deadlines en uiteraard de prijs. We maken een prijsofferte op (meestal is deze een forfait prijs voor het complete project);

Nu maakt uw architect de nodige technische tekeningen (flowchart), bespreekt welke de materialen zijn die zouden worden gebruikt, hoe het eruit zal zien, keuze van dak, kleuren enzovoort … En dan komt de prijs … beetje afhankelijk van de keuze van de klant!

[check_list]

  • Grafisch ontwerp van website, logo, huisstijl (tussen €392 en €1200)
  • Ontwikkeling van de website zelf (tussen €700 en €1900)
  • Koppeling met CMS systeem (tussen €392 en €800)
  • Al dan niet copywriting of vertaling (vanaf €392)
  • Social media integratie (tussen €392 en €800)
  • e-marketing integratie en begeleiding (vanaf €325)
  • Zoekmachine optimalisatie (incl. totaal pakket)
  • Toevoegen inhoud van de website (incl. totaal pakket)

[/check_list]

Het is dus vooraf heel moeilijk om een eerlijke prijs voorop te stellen zonder te weten wat de noden en de wensen zijn van de klant. Prijzen voor een “simpele website” zitten meestal tussen de €900 en de €1500. De prijs is sterk afhankelijk van extra functionaliteiten, vertaling, copywriting, al dan niet eigen beheer website (CMS). Uiteraard spreken we hier niet van extra maatwerk of een webshop, daar liggen de prijzen nog iets anders!

Stap 3: het grafisch ontwerp

stap3-gfx
Een grafisch ontwerp van de website zal worden opgemaakt. Dit grafisch ontwerp zal in concepten (afbeeldingen) doorgestuurd worden naar de klant ter goedkeuring. Verschillende concepten kunnen de revue passeren voor de klant volledig tevreden is met het ontwerp. Intussen werken we al aan de structuur en ontwikkeling van de website, maar zolang er geen consensus is over het ontwerp, blijven we ons best doen om het aan te passen volgens de wens van de klant.

Stap 4: structuur en ontwikkeling

stap4-dev

Na de goedkeuring van het grafisch ontwerp start het echte ontwikkelingswerk. Meestal starten we hiermee reeds tijdens het grafisch ontwerp, omdat we dan al weten wat de klant wenst qua website structuur, cms, etc…

Nadat je verschillende ontwerpen hebt verkregen van de architect en uw keuze hebt gemaakt, zal er nu gestart worden met de ruwbouw. De tekening krijgt vorm.

Rekening houdende met onderstaande punten ontwikkelen we de website;

[check_list]

  • Zal de website een systeem hebben (CMS) om als eigenaar de website zelf te onderhouden
  • Welke structuur (navigatie, pagina’s) worden er voorzien voor de website
  • Zijn er speciale functionaliteiten om in te bouwen (gastboek, reservatie, online betaling, …)
  • Hoe zit het met social media? (facebook, twitter, google+, linkedIn, …)
  • Hebben we alle benodigde stukken (teksten, foto’s, vertalingen, …) in ons bezit

[/check_list]

Deze stap is het meeste werk, gezien we hier niet alleen het grafisch ontwerp omzetten naar code , maar ook koppelen aan het CMS systeem. De aanmaak van alle pagina’s, de inhoud toevoegen, foto’s bewerken, alles voorzien voor een goede zoekmachine integratie en het geheel maken dat deze compatibel is met de meest gekende browsers, social media toevoegen enz…

Stap 5: testing en nazien

stap5-dev

Als we beginnen met deze stap, dan zijn we al bijna aan het einde toe. Echter is deze stap zeker niet onbelangrijk, we moeten immers zien dat alle aangeleverde teksten en foto’s perfect in het geheel passen, typos nazien, vertalingen toevoegen, zoekmachine optimalisatie toevoegen per pagina, code nazien en maken dat ook met andere systemen en browsers de website perfect zichtbaar blijft.

De ruwbouw staat en begint het werk om het huis te voorzien van ramen en deuren, electriciteit en sanitair, badkomer installatie, boiler, keuken,…

Hier zal de klant dan ook z’n zeg kunnen doen en nog last-minute aanpassingen doorgeven, zodoende alles perfect volgens wens verloopt.

Stap 6: zoekmachine optimalisatie

stap6-seo

Uw website goed laten terugvinden door Google en andere zoekmachines is niet van de minste. Een volledige SEO (search engine optimalisation) heeft vele facetten en is meestal verspreidt over een periode van één jaar of meer. Feitelijk is dit iets die constant dient te worden opgevolgd, echter is dit voor vele kmo moeilijk te betalen.

Maar als je met een goeie basis zit en een korte opvolging, dan kunnen we je nieuwe website op de eerste pagina brengen met een aantal trefwoorden, pagina’s, diensten en/of producten.

Vergelijk het met het nazien van alle toestellen in badkamer, keuken, garage, verwarming, nazicht van alles, check-up en oplevering

Alles zit hem in de voorbereiding en de opbouw van de website;

[check_list]

  • Is de website goed opgebouwd (structureel)
  • Is er een sitemap.xml voorzien?
  • Is er een robots.txt voorzien?
  • Zijn alle pagina’s voorzien van de correcte titels, omschrijving en trefwoorden
  • Gebruiken we header (H1, H2, H3) om de belangrijke onderdelen aan te tonen
  • Zijn alle afbeeldingen bijgewerkt en voorzien van alternate omschrijving
  • Zitten er geen W3C fouten in verborgen
  • Is er code voorzien van tijd, plaats, taal, …

[/check_list]
Wat ook belangrijk is, maar uiteraard als optie (gezien de toch redelijk meerprijs) is het voorzien voor Smartphones (compatibiliteit voor de iPad of Tablets is bij ons nu reeds voorzien)

Opties zoals in uw huis die een meerkost betekenen die niet echt als standaard worden voorzien

Stap 7: lancering en marketing

stap7-marketing

Eenmaal de website afgewerkt is en online staat voor het publiek begint het pas!

Als de wereld het niet weet, dan heb je ook geen bezoekers, zonder bezoekers heeft het geen nut!
Je kan dit via de klassieke manier doen (folders, brochures, …) of via de nieuwe manier (bloggen, facebook, twitter, …)
Het meest voor de hand liggende is de combinatie van beide. Je moet via de klassieke manier wel nog de mensen op de hoogte houden, maar de nieuwe methode is veel sneller, veel groter bereik en veel goedkoper.

Mocht u uw huis hebben gebouwd om te verkopen, dan begint hier de marketing …

Conclusie:
Op de vraag “wat kost een website” is het nu misschien gemakkelijker te begrijpen waarom er meestal een antwoord komt “dat hangt af van …”. Er zijn zoveel aspecten die de prijs bepalen van een website en mensen die websites voor een paar honderd euro online brengen kunnen ONMOGELIJK op een degelijke manier te werk gaan OF ze gaan binnen de kortste keren er onderuit! Een website van A tot Z afwerken neemt tijd in beslag en vergt heel wat kennis op vele niveau’s. Allemaal iets die in rekening dient te worden gebracht.